جام جهانی ۲۰۲۲| نبردی برای تحقق رویا؛ زمین و آسمان نظاره‌گر شماره ۱۰

1:33 - 22 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۵۲۷۳۲
دسته بندی: ورزشی ، عمومی
بیست و چهارمین روز از مسابقات جام جهانی امشب با رقابت تیم‌های فوتبال آرژانتین و کرواسی در مرحله نیمه نهایی، آغاز خواهد شد تا نخستین تیم راه یافته به فینال معرفی شود.

خبرگزاری میزان - سرانجام پس از گذشت بیست و چهار روز از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و پشت سر گذاشتن مراحل جذاب این تورنمنت و البته شگفتی‌سازی برخی تیم‌ها و حذف ناباورانه مدعیان قهرمانی سرانجام به مرحله نیمه نهایی رسیدیم، جایی که ۴ تیم از ۳ قاره مختلف به رقابت می‌پردازند تا تکلیف دیدار فینال و رده بندی مشخص شود.

در ادامه مروری خواهیم داشت به نخستین دیدار نیمه نهایی که امروز (سه‌شنبه) برگزار خواهد شد:

*آرژانتین - کرواسی؛ شگرد مودریچ یا انگیزه ستاره‌ی آلبی‌سلسته

لوسیل پیش از فینال میزبان دیدار حساس و جذاب ۲ تیم آرژانتین و کرواسی خواهد بود. این دیدار که از ساعت ۲۲:۳۰ آغاز می‌شود برنده‌ی آن یک سمت فینال را مشخص می‌کند و بازنده این مسابقه به دیدار رده‌بندی خواهد رفت. طبق اعلام فیفا دنیله اورساتو این رقابت را قضاوت خواهد کرد.

این داور ایتالیایی پیش از این بازی قطر و اکوادور را در دیدار افتتاحیه سوت زده بود و در دومین قضاوت خود در ورزشگاه لوسیل دیدار آرژانتین و مکزیک را داوری کرد که این دیدار را آرژانتین با نتیجه ۲ بر صفر پیروز شد.

در ادوار مختلف جام جهانی، این ۲ تیم ۲ بار مقابل هم قرار گرفته‌اند که حاصل آن یک برد برای آرژانتین و یک برد برای کرواسی بوده است. جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه، آلبی سلسته در دور گروهی مقابل کرواسی قرار گرفت و با نتیجه یک بر صفر پیروز شد. در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه نیز آرژانتین و کرواسی در دور گروهی مقابل هم قرار گرفتند که این بازی با نتیجه قاطع ۳ بر صفر به سود کروات‌ها به پایان رسید.

این ۲ تیم یکبار در سال ۲۰۱۴ در دیداری دوستانه مقابل هم قرار گرفتند که آرژانتین موفق به پیروزی ۲ بر یک مقابل شطرنجی‌ها شد.

کرواسی برای سومین بار موفق به حضور در مرحله نیمه نهایی شده است. کروات‌ها نخستین بار سال ۹۸ در نیمه نهایی مقابل فرانسه قرار گرفتند که با شکست در آن بازی از رسیدن به فینال باز ماندند، هرچند در نهایت با پیروزی در دیدار رده‌بندی موفق به کسب عنوان سومی این تورنمنت شدند. کرواسی دومین بار در دیدار نیمه‌نهایی جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه مقابل انگلیس قرار گرفت که موفق شد با شکست سه‌شیر به فینال برسد، اما با شکست مقابل فرانسه از کسب عنوان قهرمانی بازماندند.

اما آرژانتین آمار جالبی دارد. پیش از این آلبی سلسته ۱۷ دوره در جام جهانی حضور داشته و هر گاه موفق به حضور در نیمه نهایی شده، به فینال نیز صعود کرده است، یعنی آن‌ها هرگز در نیمه نهایی شکست نخورده‌اند. آرژانتین ۵ بار به این مرحله رسیده و هر ۵ بار به فینال صعود کرده که ۳ مرتبه شکست خورده و ۲ بار با پیروزی در آن قهرمان شده که اکنون ۲ ستاره روی لوگوی آلبی سلسته قرار گرفته است.

تیم ملی آرژانتین اکنون در بین تیم‌های صعود کرده به نیمه نهایی از بیشترین محبوبیت بین طرفداران فوتبال نسبت به ۳ تیم دیگر برخوردار است و عده بسیاری امیدوارند با توجه به حذف پرتغال و حسرت جاودانه رونالدو برای تصاحب جام جهانی، حالا نوبت مسی است تا با حداکثر توان تا بالا بردن جام قهرمانی پیش برود تا به سرنوشت تلخ رونالدو دچار نشود.

کرواسی نیز طبق روال معمول خود در جام جهانی ۲۰۱۸ پیش می‌رود. آن‌ها در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، در مرحله یک‌هشتم نهایی در ضربات پنالتی دانمارک را شکست دادند و سپس در یک‌چهارم نهایی در ضربات پنالتی از سد تیم ملی روسیه گذشتند و به نیمه نهایی رسیدند. کروات‌ها در نیمه نهایی با نتیجه ۲ بر یک انگلیس را شکست دادند و فینالیست شدند، اما در نهایت با شکست مقابل فرانسه در بالابردن جام ناکام ماندند.

حالا بار دیگر کروات‌ها با استفاده از همین فرمول در نیمه نهایی حضور دارند و برای رسیدن به فینال باید از سد یک تیم بزرگ دیگر بگذرند.

نکته‌ای که کروات‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند، ضعف خط دفاعی آرژانتین بعد از خوردن گل است. آرژانتین بازی چشم نواز و زیبایی را به نمایش می‌گذارد و در این جام نشان داده می‌تواند حتی با یک بازی حساب شده نتیجه باخته را به برد تبدیل کنند‌، اما شاگردان اسکالونی یک مشکل بزرگ دارند. آلبی سلسته بعد از دریافت گل وارد استرس می‌شوند و برای اینکه گل‌های بعدی را دریافت نکنند سیستم تیم را به هم می‌ریزند و همین تا الان باعث شده که مقابل عربستان و هلند در دقایق پایانی به مشکل بخورند.

کرواسی طی این تورنمنت ۵ بازی برگزار کرده است و نکته جالب بازی کروات‌ها این است که آن‌ها فقط یک دیدار از این ۵ بازی را در طول ۹۰ دقیقه موفق به کسب پیروزی شده‌اند و مقابل تیم‌هایی چون مراکش، بلژیک، ژاپن و برزیل در طول ۹۰ دقیقه متوقف شده‌اند. کانادا تنها قربانی ۹۰ دقیقه‌ای کرواسی بود، اما نکته جالب در ۵ بازی آرژانتین این است که آن‌ها به جز شکست مقابل عربستان در دور گروهی، در سایر مسابقات حداکثر ۲ گل به ثمر رسانده‌اند.

حال باید دید نبرد ۲ شماره ۱۰ چه نتیجه‌ای در بر خواهد داشت. کرواسی می‌تواند کار ناتمامش در ۲۰۱۸ را با فینالیست شدن و قهرمانی تکمیل کند یا لیونل مسی پس از ۱۶ سال انتظار بالاخره جام جهانی را بالای سر خود می‌برد تا یاد و خاطره اسطوره فوتبال آرژانتین، مارادونا زنده شود؛ همه چیز امشب مشخص خواهد شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *